Högst kundnöjdhet med smart kompetensförsörning
Kundnöjdhet fokuserar sällan på specifika produkter eller kampanjer – det handlar om bemötandet och hjälpen som erbjuds när problem uppstår. Under de senaste åren har svenska konsumenter visat vilka företag som är bäst gällande kundservice, och Telenor med sina fighterbrands toppar listan. En viktig del i framgången är samarbetet med rekryteringsföretaget 2Complete.
– Vi har valt att göra en storsatsning på vår kundupplevelse genom att flytta hem den huvudsakliga delen av vår kundservice från externa callcenters till våra kontor. Genom en närmare kontakt människor emellan, både mellan kollegor och kunder, ökar vår förståelse för kundernas behov och hur vi ska kunna hjälpa till säger Christoffer Lundström, Head of inhouse customer service på Telenor.
Satsningen innebär i praktiken att Telenor ska anställa 100 kundserviceagenter till sitt kontor i Solna. För att få in rätt personer tar de återigen hjälp av sin fleråriga rekryteringspartner 2Complete.
– Vi har haft ett nära samarbete med 2Complete sedan 2016. De känner Telenor på djupet och har inblick i vår företagskultur på ett sätt som annars kan vara svårt att greppa. Det är en stor fördel för oss att de kan förmedla en rättvis bild av vårt företag och därmed välja rätt kandidater för tjänsterna, fortsätter Christoffer Lundström.
För 2Complete är närheten till sina kunder något som alltid prioriteras. Därför spenderar Konsultchefen, Sarah Lindgren, flera arbetsdagar i veckan ute hos Telenor.
– Relationen till våra kunder är nyckeln. Genom att tillbringa tid på arbetsplatsen bygger vi relationer och förståelse för deras behov på ett helt annat sätt. Vår metodik gör oss unika på marknaden och ger oss möjligheten att ta fram rätt kandidater på ett effektivt sätt, säger Mattias Kindhag, Kundansvarig för Telenor på 2Complete.
– Våra medarbetare är vår största tillgång. 2Complete är ett rekryteringsföretag som ser individen, vilket är helt i linje med våra egna värderingar och skapar goda förutsättningar för samtliga. Trivs man inte på sin arbetsplats, kan man inte erbjuda bra service. Detta är jätteviktigt för oss i vårt fortsatta arbete för hög kundnöjdhet, avslutar Christoffer Lundström.